The simulation of conversations
Dessalles, J-L. (1990).
In T. Kohonen & F. Fogelman-Souli‚ (ed.), COGNITIVA 90 - Proceedings of the Third Cognitiva Symposium (Madrid). Amsterdam : North Holland, ed. 1991, 483-492.
The Simulation of Conversations
Jean-Louis Dessalles
We try to show here how the structure of conversations can be explained
by taking into account the logical knowledge that the speakers must
possess to perform their utterances. The first originality of this study
is to start with the careful examination of really observed
excerpts taken from recorded spontaneous conversations. Then we
express the minimal knowledge of each speaker by means of a special
logical representation (modalities and paradoxical clauses).
The PARADISE program is then able to reconstruct the dynamic chaining of
replies from this static knowledge. The capabilities of PARADISE allow us
to make three points. First they legitimate the use of logic and present
it as an essential tool for spontaneous human speech analysis. Second,
the strategies used by PARADISE give some indication upon the
unconscious strategies used by human speakers. And third, we mention how
these results could lead to significant improvements of man-machine
interface in knowledge-base systems.
Keywords:
conversation, man-machine interaction, natural language,
argumentation, logic.
Nous montrons ici comment on peut expliquer la structure d'une
conversation à partir d'une légère différence entre les connaissances
des interlocuteurs. L'analyse d'extraits réellement observés de
conversations spontanées permet de traduire la connaissance minimale de
chaque interlocuteur grâce à l'emploi d'une logique appropriée
(modalités et clauses paradoxales). Le programme PARADISE est alors
capable de reconstituer l'enchaînement dynamique des répliques. Les
performances de PARADISE justifient l'emploi de la logique comme outil
d'analyse du discours humain spontané, et l'examen des techniques
qu'il emploie donne quelque indication sur les stratégies employées
inconsciemment par les interlocuteurs. Ces résultats pourraient permettre
d'améliorer l'interface humain-machine des systèmes à base de
connaissances.
Mots clés :
conversation, interaction homme-machine, langue naturelle, argumentation,
logique